Wednesday, March 24, 2010

PERKEMBANGAN PERAK: ANALISIS PRU12 DAN SASARAN PRU13 - BHG. 1

Jumlah kerusi yang dipertandingan di Perak ialah 24 kerusi (Parlimen) dan 59 kerusi (Dewan Undangan Negeri -DUN)

Berdasarkan Pilihanraya Umum ke-12 (PRU12), yang dijalankan pada Mac 2008 dahulu, maka 28 kerusi dimenangi oleh Barisan Nasional (BN), 6 kerusi PAS, 18 kerusi DAP, 7 kerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Bebas tiada calon menang. Dalam konteks ini, Pakatan Rakyat (PR) telah berjaya menjadi kerajaan negeri Perak yang baru dengan Menteri Besarnya ialah YB Datuk Seri Mohd. Nizar (DSMN).PR diwakili oleh parti-parti DAP,PAS dan PKR. Secara gabungan, PR memperolehi 31 kerusi berbanding BN memperolehi 28 kerusi. Maka memerintahlah PR dengan "bermacam-macam kerenah".(Lantak depa le..) Maklumlah, bak ibarat seorang suami ada 3 "bini", sudah tentu la macam-macam cerita. Seorang nak kereta besar, seorang lagi nak gelang besar dan dah tentu seorang lagi nak yang besar-besar jugak.

Keadaan negeri Perak masa itu "kucar-kacir" sedikit. Lagi pun, kecetekan pengalaman dalam memerintah negeri menjadikan banyak perkara senang jadi susah. Yang tak pening jadi pening, terus pitam....nasib baik tak mati. Ada perkara yang tidak boleh dilakukan, bagi mereka boleh dilakukan. Ada yang haram, bagi mereka halal. Yang kena kepada selera dan nafsu mereka, semuanya ok! Yang tak kena, kira tak ok! Rakyat pun naik "haru dan biru". Terkedu dan terkejut. Janji macam lain, buat macam lain.

YB DS Mohd. Nizar- Bekas MB

Beberapa bulan kemudian, entah macam mana nak jadi cerita dan nak jadi rezeki (bagi orang-orang yang banyak bersabar dengan ujian Allah swt). Berkat selalu mendirikan solat hajat, pentadbiran kerajaan negeri Perak telah bertukar tangan kepada BN. Mengelopor lah MB (Pakatan Rakyat) pada masa itu. (Gambo diatas tu, masa jadi MB lagi, nampak senyum giler..) Macam mane ceritanya? Secara ringkasnya, bermula apabila 3 orang wakil rakyat PR telah "sukarela" keluar parti dan menjadi wakil rakyat (YB) BEBAS. Ketiga-tiga YB ini mengadap DYMM Paduka Sultan Perak untuk menyatakan sokongan kepada BN. Maka, dengan itu jadilah kerusi BN sebanyak 28, Bebas 3 kerusi dan PR tinggal 28 kerusi. Memerintahlah BN dengan MB nya iaitu YAB Datuk Zambry Abdul Kadir, wakil Pangkor. Rakyat Perak mengucapkan syukur kehadrat ALLAH swt, kerana menyelamatkan negeri dari lembah kehancuran dan "kucar-kacir".

YAB Datuk Seri Dr. Zambry Abd.Kadir - MB Perak


No comments:

Nuffnang