Thursday, March 4, 2010

MENGAPA TERUS MENIPU RAKYAT?

Saya petik secebis berita dari Harakahdaily.net. bertarikh 04 Mac 2010:

"Wakil-wakil rakyat muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) menganggap beberapa wakil rakyat `veteran’ yang keluar daripada parti itu dan Pakatan Rakyat sebagai musuh pada masa depan negara dan mengkhianati harapan rakyat.
“Tindakan mereka tidak peduli malah sesungguhnya memusuhi masa depan negara dan rakyat. Mereka telah mengkhianati harapan rakyat biasa di Malaysia yang memilih (mereka yang terbabit) untuk perubahan dua tahun lalu,”

Perkara-perkara "putar-belit" yang perlu direnungi sedalam-dalamnya. Banyak yang BETUL atau TIDAK BETUL? Kata mereka:

i. Tindakan mereka yang terbabit meninggalkan parti itu bukanlah disebabkan dasar parti yang tidak adil.

ii. Inisiatif mereka yang terbabit keluar dari parti itu disebabkan oleh masalah yang terlalu peribadi, yang menjurus bukan kepada kepentingan rakyat.

iii. Wakil-wakil rakyat belia (muda) PKR menganggap pemimpin-pemimpin veteran PKR terbabit sebagai "biawak-biawak hidup".


Ini merupakan perkara biasa dalam perjuangan politik. Ada yang bercorak peribadi. Akan tetapi, ada juga yang mengutamakan keikhlasan. Ada yang ikhklas sehingga berani membuat teguran. Sifat ini adalah sifat terpuji dan mulia kerana risikonya mungkin menjatuhkan maruahnya, mendedahkan dirinya kepada ancaman akan "dipukul", dicaci, dimaki dan sebagainya. Inilah sikap orang-orang veteran yang lebih banyak pengalaman berbanding dengan orang-orang muda yang baru setahun jagung dalam dunia politik. Bak kata orang-orang, "ubun-ubun pun masih lembut lagi".

Maaf cakap: Orang-orang muda (terutamanya YB belia PKR) lebih suka menjadi pengikut yang setia membuta-tuli tanpa berfikir panjang. Ketahuilah bahawa orang-orang veteran ini lebih dahulu makan garam. Lebih matang dalam berpolitik!

Janganlah menyalahkan orang lain kalau rumahtangga sendiri porak-peranda. Kadang-kadang, isu luaran hanyalah antara 20-30% sahaja, yang selebihnya adalah isu dalaman. Lihat semula isu-isu yang terjadi di negeri Perak, Pulau Pinang dan Selangor.Fikirkan juga, mengapa terlalu banyak sangat akativiti-aktiviti maksiat (perjudian, pelacuran, VCD cetak rompak, penagihan dadah) berlaku pada masa ini?

Mengapa isu-isu kepentingan peribadi sahaja yang ditonjolkan sebagai alasan YB-YB mereka keluar parti? Apakah YB-YB ini tidak memikirkan soal maruah peribadi mereka yang digelar sebagai pengkhianat? Sudah tentu mereka sudah tidak sanggup lagi bersekongkol atau bersubahat dengan apa yang sedang dilakukan.

Mengapa UMNO dipersalahkan? Apakah handal sangat ke UMNO untuk memecahbelahkan atau mempengaruhi mereka? ALLAH swt. adalah YANG MAHA ADIL, MAHA MENGETAHUI.. Janganlah MENIPU RAKYAT!!! lagi. Sokonglah pemipmpin-pemimpin yang ikhlas, sanggup menggadai maruah, nama baik demi keamanan negara dan keagungan Allah swt. Bukan pemimpin yang sanggup memutarbelit isu asalkan disenangi oleh "rakan kerabatnya".

Harper's MagazineNew York MagazineThe Crisis Magazine

No comments:

Nuffnang