Saturday, March 6, 2010

INI HARU-BIRU PUNYA MB!

Ini petikan untuk bacaan semua! Kena fikir elok-elok!


Oleh gelagat anwar

Rasa rindu pun ada dengan suasana mahkamah. Seronok datang awal pagi, berebut dengan wartawan dan penyokong Anwar di sidang mahkamah. Kalau ada masa minum dulu di bawah, Ok juga mee goreng akak di kantin mahkamah tu. Lebih seronok kalau dapat bersama dengan beberapa orang penting kepada gerakan reformis 1998. Mereka ini bercerita tanpa rasa malu dan takut. Tak kiralah orang kenal atau tidak. Penulis yang memang ramai kenalan di dalam PKR; mudah sangat nak join dengan dia orang ni. Mereka ini memang kumpulan yang meriah. Mereka boleh habiskan masa beratus-ratus hari atas nama perjuangan. Seorang daripada Gombak, Abang Razak misalnya - pernah hadir ke mahkamah sebanyak 167 hari dalam setahun; kerana terlalu minat dengan Anwar. Nampak macam bukan orang senang.

Ini soal perjuangan dan prinsip. Kita hormatlah. Tapi dalam pada perjuangan dan prinsip; mereka mula bercakap tentang 'masyuk' dan 'apa mereka dapat' di dalam segala usaha reformis ini. Mereka kata; 'tak banyak majikan yang nak ambil kami bekerja'. Al maklum, mereka ini 'asabiyyah'nya terlalu kuat. Kalau pakai baju mesti nak ada gambar Anwar. PKR mereka ini macam tak berapa minat. Kepada mereka, ramai yang pegang jawatan dalam PKR sudah kaya raya kerana perjuangan 'jalanan' mereka. Mungkin ada juga asasnya.

Ya lah, orang macam Mantan TKM Pulau Pinang; Fairus itu pun bukan terkenal sangat dengan gerakan reformis. Tiba-tiba terus jadi TKM. Terus pening kepala. Hari ini dah masuk UMNO. Apa jenis perjuangan orang macam ini.

Kelompok reformis adalah mereka yang benar-benar 'mempertaruh dan memperjudi' untung nasib keluarga demi Anwar. Semangat mereka memang luar biasa. Soal duit memang dia orang ketepikan. Kadangkala, ada la juga yang Azmin sedekah kepada dia orang. 'Tapi, mana cukup' kata Abang Lan, Wangsa Maju. Mereka inilah yang seringkali penulis jumpa dan bertemu sewaktu menunggu bicara mahkamah yang kerap tertangguh.

Menyedari bahawa kelompok reformis ini penting, Anwar telah mengarahkan 'Perjumpaan Reformis Bersama MB Selangor' diadakan baru-baru ini. Perjumpaaan berlangsung jampir 4 jam. Semuanya menjurus kepada 'bicara hati' dengan pejuang jalanan yang sekian lama memperjudikan nasib untuk menyokong Anwar.

Anwar sendiri hadir. Nik Nazmi ada. Nora ada. Tg Marziah ada. Pak Din ada. Pak Salleh Nasir pun ada. Ini semua orang kanan; penggerak reformis. Maka, antata yang paling banyak dibincangkan adalah BAGAIMANA puak reformis ini mesti dibantu. Anwar mahukan gerakan reformis dimulakan semula sesuai dengan kehangatan suasana mahkamah yang bakal bersambung 25 Mac nanti. Anwar tuntut kesungguhan mereka berada di mahkamah dan memulakan 'HARTAL' kalau perlu. Hartal ini macam 'nationwide' punya demontstrasi.

Jadi, dalam mesyuarat tersebut Khalid MB bersetuju bahawa semua reformis (150 orang reformis utama) akan diberikan elaun 'demonstrasi'. Ini sudah dijanjikan. Mereka mesti sentiasa memberikan sokongan kepada Anwar dalam apa cara sekalipun. Berapa jumlah? Katanya, antara RM2000 ke RM2500 sebulan. 150 orang sahaja. Mereka inilah yang bertanggungjawab nak bawa turun lebih ramai orang ke jalanan. Mereka masyuk; orang lain dapat apa?

Maknanya, puak reformis sudah boleh bernafas lega. MB Selangor janji RM2k sebulan. Kali 150 orang - baru RM300k. Duit siapa? Kita tak payah tanya.

No comments:

Nuffnang